A Corvus bizonyított hazai terepen!
Bartha Sándort a Solum Mezőgazdasági Ipari és Kereskedelmi Zrt. műszaki igazgatóját kérdeztük egy idén februárban a Royal-Kert Kft. -től vásárolt Corvus DX4 CAB üzemeltetési tapasztalatairól, valamint magáról a járműről.
Mivel ez egy viszonylag új termék a Royal-Kert Kft. gép portfóliójában, nagyon fontosnak tartjuk a releváns tapasztalatok megosztását a Corvus utv-k kapcsán. Érintve a megtérülést, használhatóságot és minden olyan tapasztalatot, amit csak a kemény, napi használat közben lehet kiismerni. A jó referencia segíthet minket - a Corvus járművek kizárólagos hazai forgalmazóját -, abban, hogy az ügyfeleket és leendő vásárlóinkat pontosan tudjuk tájékoztatni a termékkel kapcsolatos felmerülő kérdésekben. Az európai (spanyol) gyártású UTV folyamatosan bizonyít, sokszor extrém körülmények között is, ezen tapasztalatainkat és észrevételeinket rendszeresen megosztjuk a gyártóval, akitől részletes visszajelzéseket és tájékoztatásokat kapunk a fejlesztésekről és a termékkel kapcsolatos új információkról.
Mivel mi a hazai piacon értékesítünk, hazai vállalkozásoknak, cégeknek, így a legmeggyőzőbb tapasztalati tudást a már meglévő ügyfeleinktől kaphatjuk. Ezúton is köszönjük a Solum Zrt. rugalmasságát és a ráfordított időt az interjúra, amelyben a Corvus DX4 CAB UTV -ről megosztják a tapasztalataikat.
A Solum Zrt. Komáromban 1500 Ha-on gazdálkodik, ebből 1100 Ha az öntözött terület. Ahogy a honlapjukon is olvasható, a társaság az alakulása óta eredményesen gazdálkodik. Az elért gazdasági sikerek titka, a növénytermesztési és állattenyésztési főágazatok egymásra épülő harmonikus fejlesztése, melynek legfontosabb elemei az öntözésfejlesztés, a tehenészet telepi beruházásai, valamint a növénytermesztés, kiemelten a burgonya ágazat és a takarmánytermesztés komplex gépesítése.
Ennek a hosszú távú tervezésnek, és átgondolt üzleti stratégiának a része volt az is, hogy 2024 februárjában beruháztak egy Corvus DX4 CAB UTV-be. Erről a beruházásról kérdeztük Sándort és a járművet napi szinten használó kollégákat.
Elmondásuk szerint a Corvus-t könnyű kezelni, hamar elsajátítható a kellő vezetési technika, és így egy stabil, megbízható munkaeszközzé vált a hónapok során. Minden használat alkalmával sárban, porban, nehéz terepen használják a Corvus-t, kihasználják a jármű 450 kg-os raksúlyát, hiszen üzemanyagot és egyéb a szervizeléshez szükséges eszközöket szállítanak ki vele a földekre az öntöző berendezésekhez vagy egyéb munkagépekhez.
A nagy raksúlyokhoz, pláne folyékony anyag szállítása esetén kellő odafigyelés és vezetői tapasztalat szükséges főleg ilyen „kistestű” jármű esetén, de a független felfüggesztés állíthatósága ebben is nagy segítségére van a járművet használó kollégáknak.
Mit gondol Ön a Corvus megtérüléséről, hogy látja a beruházás sikerességét?
Egyszerű kiszámolni, mert voltak Önök négyszer szervizelni (kötelező szervizek
3 db), annak van egy díja, van egy bekerülési díja a Corvus-nak, és tudjuk hogy mennyi üzemanyagot fogyasztott el, elosztom az üzemórával és megvan egy fajlagos eredmény.
De érzésre is, az elmúlt hónapok költségeit nézve, azt tudom mondani, hogy körülbelül 60%-kal csökkentek a költségek az előző ugyanerre a célra használt jármű költségeihez képest.
Megtett Km: 14301
Üzemóra: 680
Üzemórára vetített üzemanyag felhasználás: 2,6 liter/üó (teljes terhelés)
Miért kerestek más megoldást, mi volt az ok, amiért az UTV jött szóba?
Azért kerestünk más megoldást, mert ezt megelőzően terepjáró pick-up-okkal közlekedtünk, és oldottuk meg a felmerülő feladatokat, de mivel egyre bonyolultabbak lettek a terepjárók, és most teljesen mindegy, hogy milyen márkáról beszélünk, arra a feladatra, amire mi használtuk őket itt a cégnél, korlátozottan voltak alkalmasak. A mi terepeinken gyakran elakadtak. A rengeteg elektronikai rendszer bonyolult szervizeléssel járt, említhetem itt az ABS-t, Ad-Blue-t, de lehetne sorolni hosszan azokat a dolgokat, amik miatt mindig valami probléma volt. A végén ott tartottunk, hogy három hetet használtuk, majd egy hét szerviz. Körülbelül az aktuális piaci árát a pick-up-nak már többször ráköltöttük, így muszáj volt valamit találni, egy alternatív megoldást. Akkor jöttek képbe ezek a célgépek az UTV-k. A Corvus-ra azért esett a választásunk, mert se nem gyors, se nem lassú, nem a leggyengébb de nem is a legerősebb a piacon, viszont a 1000 cm3-es Yanmar dízel motor és az európai gyártás, valamint a jó alakrészellátás, kiválóvá teszi számunkra ár - érték arányban. Ezért bár ez egy új terület volt számunkra, mégis azt mondtuk, hogy bele vágunk és megnézzük beválik-e. Nagyon fontos volt jól meghatározni a felszereltségi szintet, nem kellett ide klíma, nem kellettek mindenféle úri huncutságok, hanem tudtuk, hogy mire szeretnénk használni és az alapján szereltük fel a gépet: gallytörővel, csörlővel, LED fényhíddal, munkalámpával, nagyobb generátorral, hátsóablak védővel, tolatásra figyelmeztető hang- és fényjelzéssel, tetőcsomagtartóval.
Azt mindenképp mondhatom, hogy bevált. Februárban vettük át a gépet, most írunk szeptembert, de már több, mint 14 000 km-t tettünk meg vele, ez 650-700 üzemórát jelent. Tényleg napi szinten használják a kollégák. Ahogy említettem leginkább karbantartási munkáknál, öntözési feladatoknál használjuk, és tíz ember folyamatosan váltva egymást éjjel-nappal, ügyeletet tartva, sokszor sárban és nehéz terepen kényszerül ellátni a munkáját és olyan helyzet még nem állt elő, ahol ezzel a járművel elakadtak volna.
Milyen egyéb pozitív tapasztalat van még a Corvus kapcsán, ami említést érdemel?
Meghibásodás gyakorlatilag nem volt, inkább az intenzív használat miatt, a kopó alkatrészek cseréje vált szükségessé, például két garnitúra fékbetétet cseréltünk, két féktárcsát. Emellett volt egy kardánvég meghibásodásunk, de ezt a Royal-Kert Kft. kollégái garanciában cserélték. Ami elkerülhetetlen a mi területeinken az a defekt, ebből is volt egy-kettő, de hamar megoldottuk. Ilyen üzemóra szám mellett, összehasonlítva az előző járművekkel, ez minimális mennyiségű szerviz.
Ezt örömmel hallom, hogy az intenzív használat mellett nem volt ennél több probléma a géppel. Mennyire elégedett az igénybe vett szerviz szolgáltatással, a reakcióidőt, gyorsaságot és a javítási időt figyelembe véve?
10-es skálán mondjam? Akkor 9,9 (nagyon jó). Azért nem 10, hogy legyen hova fejlődni!
Köszönjük az értékes visszajelzést, és megnyugtató számunkra is, hogy a mindennapos használat mellett ilyen kevés időt kellett szervizelésre áldozni, emellett amikor szükséges volt, az is hamar megoldódott. Kérem, foglaljuk össze az eddig elmondottakat!
Azért volt számunkra fontos beszerezni a Corvus-t, mert egy 10 km x 10 km területen használjuk a gépet. Gyakorlatilag egy burkolt út van, az összes többi az földút, az öntözés miatt folyamatosan sáros terepen mennek, mindenhova el kell juttatni a szerszámokat, az üzemanyagot, a szerelő kollégákat. Az eddig megtett 14 000 km-nek a 90% -a így terepen, folyamatosan a maximum terhelési kapacitás igénybevételével (450 kg – a szerk.) volt használva. Nagyon remélem, még sokáig fogják használni a kollégák, mert nagyon hatékony vele a munkavégzés.
Terveznek még hasonló jellegű beruházást gépek terén? Van rá igény, hogy több UTV-t is beszerezzenek?
Tulajdonképpen tervezünk még egy gép beszerzését, mivel több embert kell mozgatni párhuzamosan a területen, ezért egy 4-6 személyes UTV jól jönne. Összességében úgy gondolom, jó döntés volt a Corvus, egy kicsit féltünk tőle, mert az ismeretlenbe ugrottunk ezzel a járműkategóriával, de úgy gondolom ár-érték arányban jól jöttünk ki belőle. Vannak a Corvus-nál drágább és vannak olcsóbb UTV-k, de nálunk a fő szempont inkább a megbízhatóság, tartósság volt. Fontos, hogy a Corvus Európában tervezett és gyártott gép, a minőségét tekintve nagyon elégedettek vagyunk. Remélem, hogy a négyszemélyes is mielőbb elérhető lesz. (2025 nyarán várható a 4 személyes változat - a szerk.)
Köszönöm, hogy válaszolt a kérdéseinkre, igazán jól esik látni és hallani, hogy a Corvus UTV CAB DX4 ilyen igénybevétel mellett is kiváló választásnak bizonyult. Bízunk a további sikeres együttműködésben és a kölcsönös baráti kapcsolattartásban.